Maritiem

Het schilderen van schepen en/of delen daarvan zoals op de onderstaande afbeeldingen getoond, is zó moeilijk omdat er aan een  schip  niets  recht  is  of  evenwijdig  loopt.  Met het schilderen, met olie-verf eneen onderschildering met acryl,  komt er ook nog een  keer  de  diversiteit  van  de materialen   bij wat geschilderd wordt, zoals: diverse soorten hout, koper, messing, gietijzer, staal, roestvast staal,  touw,  zeildoek en  wat dies  meer zij. Dan is er nog het schilderen van water, waar schepen op of in te zien zijn met de eventuele schaduw en weerschijn. Maar ja,  tóch is het  is  nu  eenmaal   niets anders als  met   een paar penselen en wat gekleurde verf, lichte kleuren tegen donkere zetten. Da’s al!

Ankergereij Cornish Crabber,
Olie op doek. Afm. 70 x 90 cm.
Het voorbeeld had ik van een ansichtkaart die  ik kocht op vakantie in  Bretagne.
Tijdrovende klus. Moeilijk was dié delen in te vullen waarvan ik geen goed voorbeeld
had, b.v. het blokrooster rechts.
Artist’s favorite detail:  Het  licht op het ‘dak’ van het dekhuis.
Stuurkuip ‘la Belle Aventure.
Olie op paneel. Afm. 70 x 100. cm.
Het moeilijkste was en dat heb ik misschien wel 6 keer over moeten doen, het
tekenen en zeker het  schilderen van  het stuurwiel.  Het is nog niet goed, maar
niemand die ‘t ziet. Is ook  een één  jaar durend projekt geweest.
Artist’s favorite detail: Het mooiste hieraan vind ik het koperen kompashuis.
.
Dek  ‘la Belle Adventure’.
Olie op paneel. Afm. 60 x 100  cm.
Dit  werk  is gemaakt in een redelijk korte tijd. Er waren geen details welke oneindig over
gedaan moesten worden en gelukkig niet al te veel touw!
Artist’s favorite detail: de lichtwerking op het glas van de dekhuizen..
Kompasstand.
Afm 70 x 90 cm. Olie op doek.
Ik had een klein foto’tje van dit gebeuren, ik begrijp alleen niet de  opening naar
het kompas, rechts van de kolom, dit zou m.i. aan de andere  kant moeten zitten,
want het zit precies aan de andere kant van het stuurwiel, waar dus de stuurman
staat.
Artist’s favorite detail: Het hout van het kompashuis, de contactdoos en ontbrekende
bedrading.
Mastvoet.
Afm.70 x 90 cm. Olie op doek.
Deze ging  redelijk snel, alleen het maken van het touwwerk vergde veel werk.
Artist’s favorite detail: De drie blokken (katrollen) op het dek.
Dekhuis.
Afm. 40 x 30 cm. Olie op doek.
Klein doekje, als studie objekt.
Artists favorite detail: De lichtwerking op het dak.
Detail van een vooronder.
30 x 40 cm Olie op paneel.
The Flying Enterprise
Het mooie hiervan vind ik persoonlijk de kleur van ‘stierebloed’ aan de binnenkant van de geschutsluiken. Dez kleur vind je ook nog aan de luiken van oude panden in de Jordaan, Amsterdam, zeker in de buurt van de Vijfhoek/ Brouwersgracht. Verkocht.
Olie op paneel, afm. 80x 60 cm.
U-Boot op de Atlantische Oceaan, Het betreffende verhaal speelt zich af in de
1e wereldoorlog.
Olie op doek, afm. 90 x 70 cm.
Overgave van een Duitse U boot, type VIIC op de Atlantische Oceaan, mei 1945.
De vraag was of je de onderzeeboot  moet schilderen  in lichte   kleuren  i.v.m.
de mist, of in de normale kleuren en later met lichte kleuren  glaceren, ik heb
voor het laatste gekozen. Het  mooiste  van dit  werk vind ik de tandwielen van de lier.
Atlantic Ocean 1942
Afm. 30 x 57 cm.  Olie op paneel.
Artist’s favorite detail: De linkerdavitt met het deel van het bijbootje. Het mooie van de zee
schilderen is dat je met  het woeste water alle kanten op kan. Erg leuk om te doen.
Olie op paneel, afm. 40x 60 cm.
Vernietigen van een deel van de Franse vloot in ca 1942 in
de haven en voor rede van Toulon, Frankrijk.
Cape Cod,
Olie op doek. Afm. 100 x 80 cm. (Verkocht.
Geschilderd in opdracht,  naar een schilderij van Edward Hopper.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Het was in eerste instantie een vuurtoren op rotsen.
In tijdnood i.v.m. verkoop, veranderd in vuurtoren in zee. Verkocht.

Olie op masonite100 x 80 cm.
Londense brandweer tijdens de blitz in 1940,
Het schilderen van de belettering is moeilijk,  ik heb dit  opgeloste door het foto-copieren
op wit dun papier van het origineel, de  letterblokken  uitgescheurd.  Dit  uitscheuren  heb
ik gedaan om een overgang te  maken   naar  de  achtergrond.  Daarop  met  blanke lak op
de juiste plaats gelijmd, later na droging, ingekleurd.