Norton ES 2

Sorry, deze pagina is nu, dd. 14 april 2010, nog niet gevuld, probeer het een paar dagen later, u zult versteld staan!

Nu wel!  Half april 2010,  ben ik begonnen met het ontwerpen van een schilderij van een Norton ES 2 bouwjaar 1935, 350 cc. 1 -cylinder.

Op de eerste foto is het blok gedeeltelijk getekend, en de versnellingsbak en oliereservoir incl.leidingenzijn geschilderd, weliswaar alles in een eerste fase, de achtergrond is gedeeltelijk geschilderd om een idee te krijgen van het geheel. De carburateur getekend en met acryl, (waterbasis-sneldrogend) geschilderd, dit moet nog met olieverf incl. alle details worden ingevuld.

Gezien het feit dat ik een afschuwelijk jaar, ‘2011, achter de rug heb, heb ik dát jaar niet geschilderd en ben nu, febr.2012 in de kast gedoken om de werken naar voor te halen die niet of nog niet helemaal  klaar zijn. Waaronder dus deze Norton, indien belangstelling, blijf ‘m volgen.

Nu,  begin maart 2012, ben ik er maar weer aan begonnen!


De houtskoolschetsen welke ik destijds had gemaakt zijn in de loop van de 1.5 jaar vervaagd en niet meer te gebruiken. Zodoende moest ik weer opnieuw beginnen. Het schiet wel op, alleen kan ik niet iets schilderen als ik niet weet waar het voor dient en wat het is. Zoals o.a. de verticale koperen leiding welke loopt vanaf de onderkant (denk ik ) van de ‘kettingkast’ naar boven en stopt abrupt.  Ik kan niet zien waar die het blok ingaat. Op de foto welke ik heb, ik heb geen live-voorbeeld, denk ik dat het voor de bovensmering is voor het kleppen-  cq. nokkenas mechanisme. Ik zie niet waar de leiding  op is aangesloten!. Misschien kunt u me inlichten?  ( Hr. Hoorweg )

Het schiet aardig op, Véél werk was het kleppen mechanisme aan de linker zijde, moeilijk is om te schilderen díe dingen die je niet ziet, maar waarvan de bediening ervan wel zichtbaar is, de klepveren en rechts een gedeelde van de klepgeleider. Vanmiddag, 17 april 2012, wordt het cylinderblok waarschijlijk afgerond en ga ik verder met bijv. de as en asdelen waarin de verticale aandrijfas voor de nokkenas in huist, zie fig. 1. Ik denk, als er geen schokkende dingen gebeuren dat ik nog een week of twee á drie nodig heb. Dan een paar weken laten drogen voor het vernissen en dan is ‘ie weer klaar en wacht op een koper.

Voor de aardigheid heb ik hier twee z.g. exploded views afgedrukt.